FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/08/2019

När ska man betala för en beställd tjänst?

Om man beställa ett måttbeställd port till ex. Och firman skicka ett ordererkännande, ska man betala det ?

Eller ska man vänta tills arbetet är gjort.

Är inte en ordererkännande bara ett bevis på överenskommelsen?

Ska man inte vänta på en 'faktura' ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inom juridiken applicerar man anbud-accept modellen som kan sammanfattas till att samstämmiga viljeförklaringar renderar i ett bindande avtal. Det finns inga krav på hur dessa anbuden eller acceptera ska gestalta sig, det kan göras på oändligt många sätt. Detta medför just den problematiken du beskriver, i vissa omfattande förhandlingar kan det vara svårt att urskilja i vilket skede avtalet blivit bindande för parterna.

Generellt kan man nog säga att om du beställt en vara eller tjänst så ska betalning alltid ske mot faktura. Om du är osäker på om "ordererkännandet" utgör en faktura så är min rekommendation att du kontaktar bolaget i fråga.

Avslutningsvis så betalar konsumenter ofta för tjänster när väl tjänsten är utförd. Det kan däremot skilja sig åt beroende på vilken affärsmodell din leverantör arbetar utefter. Det är en större trygghet för konsumenten att inte betala i förskott då reklamationsärende blir betydligt mycket enklare, men det innebär också en risk för näringsidkaren att kund inte betalar. Oavsett så finns det påtryckningsmedel för båda parterna om den ena eller andra inte fullföljer sina förpliktelser.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare