När ska ett arvskifte vara klart

Hej

Jag undrar om det finns någon tidsgräns för att fördela arv. Min mamma gick bort för 19 år sedan, då bouppteckning förättades, men någon bodelning har ej skett. Bla på en hyresfastighet, lösöret har fördelats.

Vi är 3 syskon som som det ska fördelas mellan.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör arv och arvskifte kommer ärvdabalken (1958:637) [ÄB] att tillämpas.

När en person avlider så kommer dödsboets skulder att betalas och därefter kommer en eventuell bodelning att genomföras. Detta genomförs genom ett arvskifte som är ett avtal mellan samtliga delägare i dödsboet.

Som huvudregel finns det inte någon tidsfrist på när ett arvskifte måste ske. Det innebär att det är upp till delägarna i dödsboet att komma överens om när arvskiftet ska upprättas och genomföras. Det är alltså okej att det har gått flera år sedan bouppteckningen förrättades eftersom arvskiftet ska inte lämnas in till någon myndighet, utan finns bara för er skull.

Det finns dock ett undantag om det skulle finnas en jordbruksfastighet i dödsboet. I en sådan situation ska arvskifte ske inom 4 år från utgången av det kalenderår som din förälder gick bort (18 kap. 7 § ÄB). Om detta inte görs i tid får en tillsynsmyndighet begära vite och även begära att skyldighet att göra arvskiftet fullgörs (18 kap. 7 § 2 st. ÄB).

Själva arvskiftet ska alla arvingar till din förälder göra efter att bouppteckningen är klar och godkänd (23 kap. 1 § ÄB). Sedan ska du tillsammans med dina syskon upprätta en handling som alla arvingar skriver under när ni har kommit överens om arvskiftet (23 kap. 4 § ÄB).

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare