FrågaEKONOMIÖvrigt20/01/2019

När ska en faktura betalas?

Hej! Är det skillnad mellan hur lång tid efter man måste betala en faktura från ett företag eller en ekonomisk förening, t.ex. en bostadsrättsförening?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, det finns inte någon sådan principiell skillnad. Vid vilken tidpunkt fakturan ska betalas beror på vad som gäller enligt avtalet och vilken slags betalning det är fråga om. För vissa slags betalningar kan särskilda betalningstider gälla. Vad gäller bostadsrättsföreningar finns det t.ex. vissa särskilda betalningsfrister för försenade årsavgifter. Du kan läsa mer om detta i bostadsrättslagen, 7 kap. 23 §.

Svaret på din fråga är dock att det inte finns någon generell skillnad.

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare