FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/08/2019

När registreras ett brott i belastningsregistret?

En person blev ertappad av en butiksvakt. Personen hade snattat varor för ca: 40 kronor. Personen erkänner och det skrivs en rapport till polisen. Detta hände år 2015. Personen har inte hört någonting från polisen och har därför aldrig fått något straff för det. Kommer detta ändå att stå i belastningsregistret?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar när ett brott registreras i polisens belastningsregister.

Bestämmelser om hur länge ett brott är registrerat i belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister. En förutsättning för att ett brott ska registreras i belastningsregistret är att personen i fråga döms för brottet, i detta fall brottet snatteri. Detta innebär att om brottet anmäls men inte leder till en fällande dom hamnar det inte i belastningsregistret. Av din fråga framgår det att personen som begick brottet aldrig blev dömd varför händelsen inte heller kommer att finnas med i belastningsregistret.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare