När preskriberas våldtäkt?

Hej !

Jag blev våldtagen för 7 år sedan. Han erkänner. Men polisanmälde honom ej för jag ej vågade. Hur går jag tillväga ?? Är det försent ?! Känner att det biter inom mig.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Det korta svaret på din fråga är: Nej det är inte försent. En polisanmälan gör du enklast genom att ringa 114 14, vilket är polisens telefonnummer. Polisen kommer be dig uppge dina personuppgifter och handleda dig i vilka uppgifter och åtgärder de därutöver kräver av dig för att kunna gå vidare med ärendet.

Regler som komplicerar frågan om det är försent
Rent teoretiskt så är det inte försent att anmäla en våldtäkt som inträffat för 7 år sedan. Det beror på att straffet för våldtäkt kan variera mellan 2-6 års fängelse. Sådana brott utreds och skyddas av rättsväsendet upp till 10 år från brottstillfället. Det förutsätter att åtal hinner väckas under denna tid, se 35 kap. 1 § tredje punkten brottsbalken. Med åtal menas att en åklagare beslutar att skicka ut en kallelse till den misstänkte som innebär att denne en viss dag måste infinna sig i tingsrätten (domstolen) för att låta domstolen avgöra om personen ska dömas för brottet eller inte. En åklagare har bara behörighet att skicka ut en sådan kallelse om den bevisning som finns i ärendet är tillräckligt stark. Har lång tid förflutit sedan brottet begicks och anmälan hos polisen görs är möjligt att polisen beslutar att inte inleda någon omfattande brottsutredning, se 23 kap. 1 § andra stycket rättegångsbalken. Den brottsutredning som polisen eventuellt genomför kanske i sin tur, på grund av den långa tid som förflutit, inte kommer kunna leda till ett samlande av så pass mycket bevismaterial att en rättegång mot den misstänkte är lönsam. Åklagaren måste bevisa att det inte finns någon tvekan om att det är en viss person som gjort sig skyldig till våldtäkt och att personen begått alla moment som en våldtäkt innebär med vilja. Är brottsutredningen för innehållslös på grund av den tid som gått kommer åtal inte heller kunna väckas och personen inte kunna straffas.

Vikten av att ändå anmäla!
Som jag började med finns fortfarande hopp, brottet är inte preskriberat (inte för gammalt för att utreda och utdöma straff för) – även om jag måste varna dig för att tiden medför bevissvårigheter som kan sätta käppar i hjulet för en rättegångsprocess.

Med en anmälan kan du ändå få förståelse och medhörning för det jobbiga du varit med om. Det kan vara ett sätt för dig att lätta ditt hjärta. En anmälan bidrar även till att ditt våldtäktsärende blir ett i statistiken, vilket indirekt blir en indikation till samhället att våldtäkter sker, att brottsoffren mår dåligt flera år efteråt och att åtgärder bör vidtas mot detta.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare