När preskriberas ett skadestånd, och hur driver jag in det?

Min dotter är minderårig och tilldömdes ett skadestånd i tingsrätten vilket överklagades.

Skadetillfälle och Tingsrätt 2014, och hovrätt 2015.

Måste jag driva in skulden personligt eller kan jag lämna in ärendet till kronofogden?

Vilken preskriptionstid är det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline för rådgivning.

Din fråga gäller hur du bör driva in ett skadestånd, och vid vilken tid skadeståndet preskriberas. Svaren på dessa frågor är beroende av vissa omständigheter som inte framgår i din fråga. Mitt svar blir därför något generellt formulerat.

Grunden för skadeståndet avgör preskriptionstiden

Ett skadestånd kan uppkomma på flera olika sätt. Det kan till exempel uppstå till följd av ett lagbrott, avtalsbrott eller annat vårdslöst agerande som orsakar personskada eller skada på egendom. För dessa olika typer av skadestånd gäller olika preskriptionstider.

Huvudregeln om preskription är hursomhelst att en fordran (till exempel en fordran på grund av skadestånd) preskriberas efter 10 år (2 § preskriptionslagen). Detta innebär att man tio år efter skadeståndets tillkomst inte längre kan driva in det (8 § preskriptionslagen). Ett skadestånd anses vanligen uppstå när skadan sker. Om ett skadestånd till exempel grundar sig på att någon har punkterar en cykel, så är det vid tidpunkten för punkteringen som preskriptionstiden på tio år börjar löpa, och inte när skadeståndet till exempel slås fast av en domstol. Tioårsperioden kan dock förlängas genom preskriptionsavbrott.

Skadestånd på grund av brott

Om ett skadestånd grundar sig i att någon har begått ett brott så gäller en speciell preskriptionstid. I dessa fall preskriberas inte skadeståndet innan det begångna brottet blir föremål för s.k. åtalspreskription (3 § preskriptionslagen). Skadestånd som grundar sig i allvarliga brott med långa preskriptionstider, kan därför göras gällande trots att det har gått över 10 år sedan skadan uppstod. Om ansvar för brottet däremot har avgjorts innan brottet preskriberats (t.ex. då någon döms för brottet), så preskriberas skadestånd på grund av brottet ett år efter att domen/beslutet meddelas. Om det överklagas till en högre instans (som hovrätten i ditt fall) så är det den högsta instansens beslut som den ettåriga preskriptionstiden utgår från.

Den här specialregeln medför dock inte att en skadeståndsfordran preskriberas innan 10 år bara för att en gärningsman till exempel dömts tätt inpå att brottet begicks. Den vanliga preskriptionstiden på 10 år börjar fortfarande löpa när skadan/brottet inträffade, och fungerar därför som en undre gräns. Specialregeln blir därför bara aktuell när det begångna brottet har en preskriptionstid som är längre än 10 år.

Skadestånd i avtalsförhållanden

I avtal kan man komma överens om egna grunder för skadestånd. Man kan också avtala om kortare eller längre preskriptionstid för skadestånd på grund av ett avtalsbrott. Om din dotters skadestånd grundar sig i ett avtal, är det därför värt att kolla upp vad som avtalades. Jag bedömer dock detta som osannolikt eftersom din dotter är minderårig.

Preskriptionstiden kan förlängas genom avbrott

Genom så kallade "preskriptionsavbrott" kan preskriptionstiden förlängas. Varje gång preskriptionstiden avbryts börjar 10-årsperioden för preskription om på nytt (6-7 § preskriptionslagen). (Man kan säga att avbrotten nollställer preskriptionen.) Sådana avbrott kan göras på flera olika sätt. Till exempel avbryts preskriptionen av ett skadestånd då någon åberopar skadeståndet i domstol (5 § första stycket 3 p. preskriptionslagen). En ny tioårsperiod löper då från den dag som dom eller beslut i ärendet meddelas, eller förfarandet på annat sätt förklaras ha blivit avslutat (7 § första stycket preskriptionslagen). Det senaste avbrottet som framgår i din fråga är alltså när Hovrätten meddelade sin dom, och tillerkände din dotter skadestånd. Avbrott i preskriptionen sker också när den som har rätt till skadeståndet informerar (påminner) den betalningsskyldige om skadeståndet skriftligen, eller framställer betalningskrav skriftligen (5 § första stycket 2 p. preskriptionslagen). På så sätt kan ni försäkra er om att skadeståndet inte preskriberas genom att helt enkelt framställa ett skriftligt betalningskrav mot den betalningsskyldige.

Så bör du driva in skadeståndet

Jag skulle rekommendera att ni i första hand själva vänder er till den betalningsskyldige med betalningskrav. Vill ni vara säkra på att ert betalningskrav blir korrekt formulerat kan ni ta hjälp av någon av våra jurister. Man kan beställa ett färdigskrivet kravbrev från Lawline mot ett fastpris, på https://lawline.se/fixed_price. Du kan också boka tid med någon av våra jurister på http://lawline.se/boka.

Först om den betalningsskyldige vägrar betala, skulle jag rekommendera att ta saken vidare till kronofogdemyndigheten. Om skadeståndet grundar sig i ett brott, kan kronofogden hjälpa dig gratis. Gå då in på den här länken. Om skadeståndet grundar sig i något annat förhållande än brott, kan kronofogden fortfarande hjälpa dig med indrivning. Däremot kan kronofogden då ta ut en avgift. Vill du ha hjälp av kronofogden att driva in ett skadestånd som inte grundar sig i brott, gå då in på den här länken.

---

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga på ett tydligt sätt.

Allt gott,

Ludwig KarlssonRådgivare