När preskriberas en stöld av hund?

När preskriberas stöld av hund

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När preskriberas en stöld av hund?

Preskriptionstiden för ett brott beror på vilket straff som högst kan följa av brottet.

För stöld är straffet fängelse upp till två år (8 kap. 1 § brottsbalken). För ett brott som har över ett års fängelse som högsta straff men inte högre än två års fängelse, är preskriptionstiden fem år (35 kap. 1 § 2 p. brottsbalken). Det innebär att preskriptionstiden för stöld är fem år.

Beroende på omständigheterna kan brottet även klassas som grov stöld. Till exempel om hunden tagits när någon gjort intrång i en bostad, kan brottet anses som grov stöld. Straffskalan för grov stöld är fängelse i lägst sex månader till högst sex år (8 kap. 4 § brottsbalken). För ett brott som har över två års fängelse som högsta straff men mindre än åtta års fängelse, är preskriptionstiden tio år (35 kap. 1 § 3 p. brottsbalken). Det innebär att preskriptionstiden för grov stöld är tio år.

Slutsats

Beroende på hur brottet klassificeras finns olika preskriptionstider. Vilket brott som begåtts beror på omständigheterna. En stöld preskriberas efter fem år. En grov stöld preskriberas efter tio år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare