FrågaEKONOMIÖvrigt31/01/2021

När preskriberas en skuld?

Hej, jag undrar om skulder hos kronofogden preskriberas. Om vi säger att någon haft obetalda skulder i X antal år, kan de preskriberas så personen slipper skulderna och slipper att skulderna växer samt att betalningsanmärkningarna försvinner?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De möjligheter som finns för att en skuld ska "avskrivas" är följande:
- Skulden preskriberas
- Du kommer överens med borgenären
- Skuldsanering

En skuld preskriberas efter tio år om det inte skett preskriptionsavbrott

Reglerna om preskription finns i preskriptionslagen. Preskription innebär att den som har rätt till betalning, borgenären, förlorar sin rätt att få skulden betald. En skuld kan preskriberas efter en viss tid om borgenären inte krävt dig på skulden eller inte avbrutit preskriptionstiden (s.k. preskriptionsavbrott).

En skuld preskriberas tio år efter dess tillkomst om det inte skett något preskriptionsavbrott. För fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk preskriberas är preskriptionstiden tre år (2 § Preskriptionslagen).

Preskriptionen avbryts genom att:

- Du betalar på skulden eller på annat sätt erkänner den,
- Du får ett skriftligt krav om skulden från borgenären, eller
- Borgenären väcker talan mot dig vid t.ex. domstol eller hos Kronofogdemyndigheten

Att preskriptionen avbryts innebär att en ny preskriptionstid börjar gälla från dagen för avbrottet (5 § Preskriptionslagen). Varje gång du får ett krav på skulden, antingen från borgenären eller kronofogden, sker det ett preskriptionsavbrott och ny preskriptionstid börjar löpa.

Med vänliga hälsningar,

Melvin KericRådgivare