När preskriberas en fordran avseende hyra av ett källarförråd i en bostadsrättsförening?

Hej vi har hyrt ett förråd i källaren av vår bostadsrättsförening. Vi skrev ett avtal och i det ett autogiroavtal. Föreningen förra förvaltare har inte sköt sitt jobb och skickat in det vidare. Så ingen hyra har betalats nu under fem år. Vi har inte haft full koll tyvärr. Jag trodde att det drogs från frugan konto och hon från mitt. Ingen hyra har någonsin betalats in tyvärr. Så nu när föreningen gått igenom alla uthyrda förråd. Så har det kommit fram. Så nu krävs vi på 60 000:-. Kan man komma fem år efter och kräva in hyran. Då föreningen inte skött sina åtagande mot oss. Inga avier har skickats ut inga påminnelser eller annat har någonsin till oss om hyran.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är preskriptionslagen (PreskL).

I 2 § 1 st. PreskL sägs att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten om inte preskriptionen avbryts dessförinnan. Det sistnämnda brukar benämnas preskriptionsavbrott, vilket kan ske genom att gäldenären, dvs. du (gäldenär = den skuldsatte) 1. Utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären, alltså bostadsrättsföreningen (borgenär = fordringsägare, icke att förväxla med rättsfiguren borgensman, vilken är en garant och således någonting helt annat), 2. Får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller 3. Att borgenären själv väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord, 5 § PreskL.

I 2 § 2 st. PreskL anges emellertid att preskriptionstiden är tre år för en fordran mot en konsument om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Ett preskriptionsavbrott betyder för övrigt att en ny preskriptionstid enligt 2 § PreskL börjar löpa från dagen för avbrottet, 6 § PreskL. Notera dock att den treåriga preskriptionstiden inte gäller fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev. Oavsett vilket kan en bostadsrättsförening i och för sig idka viss näring, men en medlem är ändå inte att betrakta som konsument i förhållande till bostadsrättsföreningen. Dessutom går det inte att argumentera för att bostadsrättsföreningen i det här fallet skulle ha hyrt ut källarförrådet "i sin yrkesmässiga verksamhet" på det sätt som avses i den nyss nämnda undantagsregeln.

Mot bakgrund av ovanstående finns inte skäl att ifrågasätta bostadsrättsföreningens krav på den uteblivna hyran. Ingen del av den totala skulden är, såvitt jag kan bedöma, preskriberad i dagsläget. Att du (ni) inte har fått några avier och/eller påminnelser under de fem år som har gått är naturligtvis beklagligt. Men det förändrar inte den rättsliga bedömningen eftersom någon lagstadgad skyldighet att skicka ut påminnelser inte finns. Och huvudregeln lyder som sagt att en fordran preskriberas först tio år efter dess tillkomst om inte preskriptionen avbryts dessförinnan (se ovan).

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare