När preskriberas dopningsbrott?

Hej Lawline.

Jag fick hem tillverkat hos mig som gjorde husrannsakan. Dem letade efter narkotika då dem fått tips om det. Men hittade inget och vilket jag aldrig brukat eller innehaft.

Dock så har jag missbrukat anabola steroider för ca 10 år sedan. Och såklart låg dessa preparaten kvar.

Jag bara undrar. Finns det nån preskribtionstid på dopingbrott?

Brottet begicks ju rent krasst för 10 år sen.

Har aldrig varit straffad för värmen doping eller narkotika tidigare.

Det jag är mest orolig för är att förlora jobbet. Då kommer min värld raseras totalt.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som reglerar dopningsklassade preparat är lagen (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel (DopningsL). Lagen gäller för syntetiska anabola steroider, testosteron och dess derivat, tillväxthormon och kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon (1 § DopningsL). Sådana medel som avses med lagen får inte införas till landet, överlåtas, framställas, förvärvas i överlåtelsesyfte, bjudas ut till försäljning, innehas eller brukas (2 § Dopningslagen). Straffet för dopningsbrott av normalgraden är högst två års fängelse. För ringa dopningsbrott är straffet böter eller fängelse i högst sex månader (3 § DopningsL).

Preskriptionstiden för brott är två år för brott som kan ge max ett års fängelse och fem år för brott som kan ge max två års fängelse (35 kap. 1 § Brottsbalken). Det innebär att användningen av anabola steroider för tio år sedan är preskriberad. Däremot är även ett innehav av dopningspreparat ett brott (se ovan). Då du rent faktiskt innehaft dopningspreparaten fram till att husrannsakan gjordes, har du gjort dig skyldig till ett brott och som inte heller är preskriberat.

Straffet för ringa dopningsbrott är enligt ovan böter eller fängelse i högst sex månader. Ett ringa dopningsbrott brukar enligt praxis medföra trettio dagsböter. Även ett innehav kan medföra böter och falla under ringa dopningsbrott. Vid bestämmande av hur stort innehavet är räknas alla dopningspreparaten om till enheter. En enhet motsvarar en tablett med 5 mg aktiv substans. Upp till 4.000 enheter räknas som ett ringa dopningsbrott och i det fallet utdöms enligt praxis 150 dagsböter. Dagsboten är lägre vid ett mindre innehav.

Även om du skulle bli dömd för innehavet innebär det inte per automatik att du kommer att förlora jobbet. En dom är förvisso en offentlig handling, men det sker inte någon automatisk information till din arbetsgivare om att du blivit straffad.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare