När måste socialtjänsten överväga eller ompröva beslut om fortsatt vård enligt LVU?

Hej undrar lite om min rätt som förälder! Mina barn har varit placerade lvu sen 18/4. Dom ska ju ompröva minst var 6:e månad. Vilket inte hänt. Vad händer då? Har dom rätt att ha dom fortsatt placerade?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anledningen till vården enligt LVU är viktig:

Man kan vårda ett barn med stöd av LVU 2 §. Då behövs vård för att det finns brister i barnets miljö och omgivning (typ våld i hemmet).

Sen kan barn även vårdas med stöd av LVU 3 §. Då vill man hjälpa barnet att komma ifrån sitt självdestruktiva beteende (att barnet exempelvis missbrukar droger).

Jag vet inte varför dina barn behövde vård. Svaret på din fråga är olika beroende på om de vårdas med stöd av LVU 2 § eller LVU 3 §.

Övervägning av fortsatt vård när barnen vårdas med stöd av LVU 2 §:

I ett sådant fall så handlar det inte om en omprövning. Handläggaren som hanterar just ditt barn kommer se på hur vården fungerar. Tycker han/ hon att fortsatt vård behövs så säger han/ hon det till socialnämnden.

Det finns inget krav på att du som vårdnadshavare meddelas om detta. Det behöver inte heller leda fram till ett formellt beslut. Det blir bara en prövning om nämnden inte håller med om bedömningen. Detta kan man se i LVU 13 § 1 stycket.

Hur påverkar det dig:

Du kan inte överklaga detta. Som sagt så finns det inte heller ett krav på att du ska meddelas varje gång de gör den här övervägningen.

Dina möjligheter:

Du kan ta kontakt med socialtjänsten och be dem förtydliga deras planer och få en tydligare bild av hur vården planeras.

Det finns även möjlighet att göra en hemtagningsbegäran. Då tar du kontakt socialtjänsten och gör en sådan begäran. Då kommer socialnämnden göra en utredning där de bestämmer om barnet får komma hem, se Socialtjänstlagen 11 kap. 1 §.

Om de beslutar att barnet inte får komma hem, så kan du överklaga det beslutet, se LVU 41 § 1 stycket 2 punkten.

Omprövning av fortsatt vård när barnen vårdas med stöd av LVU 3 §:

Här handlar det alltså om att handläggaren prövar om vård fortfarande behövs, se LVU 13 § 2 stycket. Det som handläggaren beslutar kan du överklaga, se LVU 41 § 1 stycket 2 punkten.

Det finns fall där man kan se att socialtjänsten har "slarvat" och inte omprövat beslutet utan endast "övervägt" om vården ska fortsätta. Ett "övervägningsbeslut" kan du inte överklaga. Men justitieombudsmannen (JO) kritiserar detta eftersom de inte ska göra så!

Dina möjligheter:

Du kan kontakta handläggaren och begära att de omprövar om vården ska fortsätta! Tycker du att deras beslut är felaktigt, så kan du överklaga detta.

Har det gjort ett övervägande av fortsatt vård (alltså att det inte finns ett beslut som du kan överklaga), så kan du kontakta JO.

Slutsatser och mina rekommendationer:

Om de anser att vården ska fortsätta så har de rätt att ha kvar dina barn. Om du överklagar besluten så ska domstolen ta ställning och om domstolen tycker att vården ska upphöra, då har de inte rätt att ha kvar dina barn längre.

Men dina rättigheter som förälder är begränsade till dina möjligheter som jag gick igenom.

Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med socialtjänsten som är ansvarig för vården av dina barn. Det är ju jättejobbigt att inte veta när du kan få hem dina barn igen!

Jag vill tillägga att jag vet att det är lätt att tänka på detta som något negativt. Men, syftet med denna typen av vård är att det ska vara ett sätt att hjälpa de barn som annars hade farit illa ute. Även om det finns fall där saker och ting inte sköts som de borde, så är det till största del personer som är mycket måna om att dessa barn ska få ett bättre liv! De vill alltså ta hand om dina barn!

Jag hoppas att detta har hjälpt dig. Jag förstår att det måste vara en väldigt tufft att inte ha sina barn hos sig och önskar er familj all lycka till och att ni snart får återförenas igen!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare