När måste jag registrera mitt aktiebolag som arbetsgivare?

2021-01-10 i Övrigt
FRÅGA
Jag kommer att starta ett AB i januari 2021. Jag kommer att utföra uppdrag men inte att ta ut någon lön förrän tidigast november 2021. När måste jag registrera företaget som arbetsgivare?
SVAR

Hej och tack för din fråga!

Regler som främst berör bildning och hantering av aktiebolag återfinns i Aktiebolagslagen (ABL). I ABL finns det dock ingen lagstadgat krav på att du måste registrera bolaget som arbetsgivare.

Har du ett aktiebolag kan du vara anställd i den egna verksamheten. Är du delägare i ett aktiebolag som tar ut lön eller förmån räknas du som anställd, och aktiebolaget ska då vara registrerat som arbetsgivare även om du inte har några andra anställda.

Det är först när du tänker betala ut lön (alltså tidigast november 2021) som det krävs att du är registrerad arbetsgivare.

Du kan läsa mer om detta på Skatteverkets hemsida.

Hoppas detta svar var till hjälp för dig! Har du fler funderingar eller befinner dig i behov av juridisk rådgivning är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Arina Chwich Dumitrascu
Vi kan hjälpa dig vidare!
Våra jurister ger dig personlig hjälp. Klicka för att boka tid med Lawline Juristbyrå: BOKA.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Övrigt (84)
2021-10-20 VD har ingått avtal utan tillåtelse från bolagsmän
2021-10-12 Kan man tvingas att delta i en vägsamfällighet?
2021-07-22 Handläggningstid ansökan om andrahandsuthyrning
2021-06-29 Kan en person med näringsförbud köpa och äga aktier?

Alla besvarade frågor (97626)