FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/07/2020

När kan man hamna i belastningsregistret?

Hej, om man har gjort ett brott och blivit tagen för det men inte fått några följder av det, inget brev hem heller eller så, finns det då fortfarande en risk att det skulle kunnat hamna i ens belastningsregister?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du begått ett brott och att polisen varit inblandad i detta, men att du ännu inte fått information om någon påföljd eller fortsatt utredning. Jag kommer först att redogöra allmänt för när man hamnar i polisens belastningsregister och sedan för vad som gäller i ditt fall.

Belastningsregistret och misstankeregistret innehåller uppgifter om du har fått påföljder för brott. Det är alltså först när du fått en fällande dom med en påföljd, fått en straffvarning eller godkänt ett strafföreläggande som brottet registreras i polisens belastningsregister. Om ett anmält brott inte leder till någon dom registreras det inte i belastningsregistret.

Det framgår inte av din fråga om du godkänt strafföreläggande eller fått en straffvarning, jag kommer därför att utgå ifrån att detta inte skett. Det verkar då som att polisen inte gått vidare med utredningen för det brott du var misstänkt för. I det fallet kommer det alltså inte att registreras i belastningsregistret. Du kan läsa mer om polisens belastningsregister samt gallringsreglerna (tiden för när uppgifterna tas bort) på polisens hemsida.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Jennifer EmbretsenRådgivare