FrågaAVTALSRÄTTAvtal08/11/2021

När kan man bli bunden av avtal genom att vara passiv?

Hej!

jag undrar vilka lagar och då vilka paragrafer som rör passivitet inom avtalsbundenhet?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar vilka paragrafer som reglerar när man kan bli bunden av avtal genom att vara passiv.

För att besvara frågan kommer jag först att redogöra för vad som gäller enligt den allmänna avtalsrätten, som regleras i avtalslagen. Sedan kommer jag att ge några exempel på några speciella paragrafer för mer särskilda avtalstyper.

Passivitet enligt den allmänna avtalsrätten

Anbud och accept

Huvudregeln inom den allmänna avtalsrätten är att ett avtal sluts enligt anbud & accept-modellen. Enligt den har ett avtal ingåtts när A har avgivit ett anbud till B, och B har svarat A med en accept. Enligt denna modell måste såväl A som B vara aktiva för att avtal ska ingås, men det finns vissa särskilda situationer då avtal kan ingås genom passivitet.

4 § avtalslagen – Reklamation av sen accept

Om A har skickat ett anbud till B med en utsatt tid för svar, och B:s accept kommer A till handa efter denna utsatta tid, gäller B:s accept som ett nytt anbud till A (inget avtal har slutits).

Men om B i denna situation trodde att dennes accept framkommit i rätt tid, och A måste ha vetat om att B tror att accepten kommit fram i tid, ingås ett avtal om A inte meddelar B att dennes accept kom fram för sent och att avtal inte har ingåtts. Här är det alltså A:s passivitet att reklamera B:s sena accept som kan få följden att avtal ingåtts (4 § andra stycket avtalslagen).

6 § avtalslagen – Reklamation av oren accept

Om A har skickat ett anbud till B och frågat B om denne vill köpa A:s lagbok för 500 kr, och B svarar att denne vill köpa boken men endast för 400 kr är det en så kallad oren accept. B:s orena accept gäller som nytt anbud (inget avtal har slutits).

Men om B i sin accept trodde att accepten överensstämde med A:s anbud, och A måste ha vetat om att B trodde detta, ingås ett avtal om A inte meddelar B att dennes accept inte överensstämde med anbudet. Här är det alltså fråga om A:s passivitet att reklamera B:s orena accept som kan få följden att avtal ingåtts (6 § andra stycket avtalslagen).

9 § avtalslagen – Svarsplikt på anbud efter uppmaning till anbud

Om A har uppmanat B att lämna anbud till denne (anbudsuppfordran), och B lämnar ett anbud till A i enlighet med uppfordran uppkommer en svarsplikt för A om A måste ha insett att B:s anbud uppkommit på grund av A:s uppfordran. Är A passiv och inte svarar på B:s anbud har avtal ingåtts (9 § avtalslagen).

8 § avtalslagen – Underlåtenhet att avböja anbud och konkludent handlande

Om A har skickat ett anbud till B gäller i allmänhet att B inte ingår avtal med A bara för att B inte avböjer A:s anbud, dvs. gäller inte "tystnad som samtycke" (8 § andra stycket avtalslagen). Det finns dock undantag genom s.k. konkludent handlande.

Om A skickar ett anbud till B och frågar om denne vill köpa A:s lagbok för 500 kr, kan ett konkludent handlande från B:s sida vara om B betalar A 500 kr och frågar när denne kan hämta lagboken. Här har B inte uttryckligen accepterat A:s anbud, men genom sitt agerande betett sig som om avtal har slutits. Om A på grund av B:s agerande har befogad anledning att räkna med att B vill ha lagboken för 500 kr, har ett avtal ingåtts med de villkoren. Här är det alltså fråga om att B är passiv med att uttryckligen acceptera anbudet, men genom sitt agerande ger uttryck för att B vill ingå avtalet.

Passivitet vid vissa särskilda avtalstyper

Eftersom du inte frågar efter någon specifik avtalstyp kommer jag här bara att ge några exempel på olika typer av passivitetsbundenhet för vissa särskilda avtalstyper.

- Kommissionsavtal genom passivitet (3 § kommissionslagen)
- Passivitet vid avtal genom handelsagent (18 §, 19 §, 21 §, 22 § andra stycket handelsagenturlagen)
- Passivitet vid höjning av hyra för hyresavtal (12 kap. 54 a § jordabalken).
- Förnyelse av person- och skadeförsäkringar i vissa fall (3 kap. 4 §, 11 kap. 4 § försäkringsavtalslagen)
- Medlemsbundenhet till kollektivavtal (26 § medbestämmandelagen).

Om du vill veta vad som gäller för en specifik avtalstyp så kan du kommentera på detta inlägg, så återkommer jag. Du är också varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen om du har fler juridiska funderingar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare