FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/05/2020

När kan kontaktförbud utfärdas?

Hej!

Har en granne vars inneboende trakasserar mig, när vi möts blir jag kallad både det ena och det andra. Han har även sagt att något kommer hända mig. Tror att jag skickat polisen på honom när hans hund bet ett barn, vilket jag inte gjort. Hotat med att hör han att jag säger något om honom eller hans hundar kommer han ringa polisen och säga att jag "glömt" en väska med droger i skogen. Detta finns inspelat, har även gjort en anmälan till polisen. Dock inte så han får reda på det, alltså inga brev eller liknande hem till honom. Går det att få kontaktförbud mot en sådan person?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Kontaktförbud kan meddelas om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avses skydda. Vid bedömningen av om det finns en sådan risk ska det särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot någon persons liv, hälsa, frihet eller frid (1§ lag om kontaktförbud).

Med tanke på att denna person flera gånger har hotat och trakasserat dig finns det grund för att utfärda kontaktförbud mot honom. Vad som kommer att tas i hänsyn till i beslutet är om skälen för ett sådant förbud uppväger intrånget förbudet innebär, vilket det troligen bör i och med hoten du beskriver, men det beror som sagt på polisens helhetsbedömning av situationen.

Du kan ansöka om kontaktförbud genom att ringa 114 14 eller kontakta åklagarmyndigheten.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare