FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/06/2024

När kan kontaktförbud beviljas?

Måste jag ha sagt till en person att jag inte vill ha kontakt med denne och klargjort detta innan jag kan/bör ansöka om kontaktförbud, eller kan det gå igenom ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar vad som krävs för att kunna få ett kontaktförbud och om du måste ha berättat för personen du söker kontaktförbud mot att du inte vill ha kontakt med denne. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån lagen om kontaktförbud.

Det finns ingen skyldighet att berätta att du inte vill ha kontakt innan en ansökan

Det är åklagare som beslutar om kontaktförbud ska beviljas eller inte (7 § lagen om kontaktförbud). Kontaktförbud kan beviljas om det finns en konkret och klar risk för att en person förföljer, trakasserar eller begår brott mot en annan person. Åklagaren kommer behöva göra en risk- och proportionalitetsbedömning i varje enskilt fall för om kontaktförbud behövs. Proportionalitetsbedömningen innebär att skälen för ett förbud ska vägas mot de eventuella konsekvenser det även kan innebära för den förbudet är tänkt att gälla för (1 § lagen om kontaktförbud). Om ett kontaktförbud inte beviljas av åklagaren finns även en möjlighet att begära att tingsrätten prövar frågan. Det finns således ingen skyldighet för den som ansöker om kontakförbud att berätta för personen du söker kontaktförbud mot att du inte vill ha kontakt med denne.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare