När kan jag bli medlem i BRF:en?

Hej!

Vi ska flytta till en ny BRF och skulle vilja utföra en renovering (som kräver styrelsens tillstånd) direkt. De menar dock att de inte kan behandla frågan förrän den dag vi flyttar in, eftersom det är först då vi blir medlemmar. Jag hittar inget stöd för detta i stadgarna eller i lag. Har de rätt att göra så här?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så länge ni uppfyller de villkor som gäller för medlemskap (vilket jag tolkar det som att ni gör) så har ni möjlighet att ansöka om medlemskap i bostadsrättsföreningen i samband med att bostadsrätten övergår till er (2 kap. 3 § bostadsrättslagen). Bostadsrätten har övergått till er i samband med att överlåtelseavtalet har skrivits på av parterna (6 kap. 4 § bostadsrättslagen).

Om bostadsrättsföreningen vägrar er inträde i föreningen så kan ni få frågan prövad av hyresnämnden inom en månad från att ni fick beslutet (2 kap. 10 § bostadsrättslagen).

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare