FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/04/2021

När kan föräldrarna kräva att jag betalar hyra för att jag bor hemma?

Hej!

Jag är en kille på 20 år som går på Komvux och läser kurser på gymnasienivå. Jag får aktivitetsersättning av Försäkringskassan, och jag bor hemma och betalar hyra varje månad. Jag insåg dock väldigt nyligen att min pappa fortfarande har försörjningsplikt över mig eftersom jag fortfarande inte gått klart gymnasiet. Kan han då kräva att jag betalar hyra? Jag får ihop pengar så jag klarar av att betala hyra, men det är just det att jag fortfarande går kvar på gymnasiet. Han ska väl fortfarande försörja för mig? Har jag betalat hyra i nästan 2 år utan att ska behöva ha gjort det?

Tack på förhand! /J

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Hur länge har föräldrarna försörjningsplikt?

Enligt 7 kap. 1 § Föräldrabalken (FB) ska föräldrarna svara för underhåll för sitt barn, utifrån vad som är skäligt med hänsyn till barnets ålder, behov och senare även ekonomiska tillgångar, samt utifrån föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.

I andra stycket står att underhållsskyldigheten normalt sett upphör när barnet fyller 18 år. Men fortsätter om barnet fortsätter studera efter det, dock längst tills barnet fyller 21 år. Det gäller studier på grundskolan, gymnasiet eller jämförlig utbildning (såsom Komvux).

Kan din pappa kräva att du betalar hyra även om du är under 21?

Omfattningen av en förälders underhållsskyldighet för sina barn fastställs av de faktorer jag nämnde ovan. Desto äldre barnet är, och har egna tillgångar eller egen inkomst desto mindre blir försörjningsskyldigheten. Även föräldrarnas ekonomiska förmåga kan spela in.

Enligt hur underhållsskyldigheten är lagregled i FB så har din pappa försörjningsskyldighet för dig sålänge du är under 21 och går i skolan, och kan därför inte kräva att du betalar hyra. Däremot om du har en egen inkomst kan det vara skäligt att även du bidrar till hushållet, men det får såklart vara enligt överenskommelse mellan er.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare