FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/12/2022

När kan en vårdnadshavare ta beslut om adressändring och byte av förskola?

Hej Hon har hittat en ny kille som bor i XXX och vill därför flytta ditt med honom. Men hon har gjort en adressändring till vår dotter och sökt plats på en ny förskola som ligger i XXX utan att ha kommit överens med mig, jag får reda på det här när jag hämtar posten och ser att min dotter har fått plats på den förskolan mitt ex har ansökt om. ( vi/jag bor i XXX) är det lagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Jag tolkar det såsom att “hon” i din fråga refererar till mamman till ert gemensamma barn. I mitt svar kommer jag hänvisa till “mamman” när jag refererar till “hon”. Eftersom din fråga gäller vilka beslut mamman har rätt att ta gällande ert gemensamma barn kommer jag i mitt svar hänvisa till föräldrabalken (FB). Av din fråga framgår inte om du och mamman har gemensam vårdnad över er dotter. Detta har betydelse för frågan och jag kommer redogöra för vad som gäller om ni har gemensam vårdnad eller om endast en av er har vårdnaden.

Är ändringen av adress och förskola laglig om ni har gemensam vårdnad om er dotter?

Som vårdnadshavare har man rätt att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter ( 6 kap. 11 § FB). Detta innebär att barnets vårdnadshavare har rätt att bestämma i frågor såsom adressändringar och ändring av förskola. Om man är två vårdnadshavare har man gemensam vårdnad och då ska båda ta gemensamma beslut om frågor som rör barnet (6 kap. 13 § FB). Om du och mamman har gemensam vårdnad om er dotter är ni båda vårdnadshavare och ska gemensamt bestämma om adressändringen och ändringen av förskolan. Ibland kan undantag göras och en vårdnadshavare kan ha rätt att ta beslut utan den andre vårdnadshavarens samtycke. Detta gäller då ena vårdnadshavaren är sjuk, frånvarande eller är förhindrad att ta beslut angående vårdnad som utan olägenhet kan uppskjutas. Beslut av ingripande betydelse får dock inte ensam fattas av en vårdnadshavare om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det (6 kap.13 § FB). Av din fråga framgår inte att du på något sätt skulle varit förhindrad att delta i beslutet om er dotters adressändring och ändring av skola. Besluten mamman tagit är sådana som kan skjutas upp i väntan på samtycke från både dig och mamman utan att olägenheter uppstår. En adressändring (och därmed potentiell flytt till Borås) och ändring av förskola utgöra ett beslut av mer ingripande betydelse och som ska fattas av båda vårdnadshavarna. Mamman har därför inte haft rätt att utan ditt samtycke ändra er dotters adress och förskola.

Det finns dock ett begränsat utbud av handlingsmöjligheter i denna situation, det finns nämligen ingen lag som reglerar ett straff eller tillvägagångssätt då en vårdnadshavare tagit ett beslut utan att tillfråga den andre vårdnadshavaren. Om du och mamman inte kan komma överens om den uppkomna situationen och hur denna ska behandlas har du rätt att ansöka om ensam vårdnad för din dotter (6 kap. 5 § FB). Att mamman utan din vetskap och samtycke har ändrat er dotters adress samt förskola, vilket tyder på en planerad flytt för både henne och er dotter till Borås kan vara till fördel för dig i en vårdnadstvist. Om detta förhindrar din möjlighet till umgänge med din dotter kan det eventuellt anses utgöra s.k. “umgängessabotage” från mammans sida. Detta innebär att hon skulle anses sabotera din relation till er dotter. Om du skulle välja att ansöka om ensam vårdnad för din dotter kan detta tala till din fördel i processen då rätten eventuellt skulle kunna hävda att mamman inte uppmuntrar en god och nära relation till er båda. Vanligtvis beviljas dock inte ensam vårdnad, eftersom domstolen anser att barnets bästa är att båda föräldrarna har gemensam vårdnad vilket i sin tur leder till att barnet får en god och nära kontakt med båda föräldrarna. Dessutom är en domstolsprocess om ensam vårdnad en mentalt påfrestande process för alla inblandade inte minst ett barn. Det kan även kosta pengar. Det kan därmed vara bättre att du försöker kommunicera med mamman och att ni gemensamt kommer överens om hur situationen ska lösas. Du har även möjlighet att söka upp familjerätten i din kommun och tillsammans med mamman gå på samarbetssamtal som kan hjälpa er att komma överens.

Är ändringen av adress och förskola laglig om endast en av er har vårdnad om er dotter?

Om endast en av er har gemensam vårdnad är det denna person som ska anses vara vårdnadshavare och det är denne som har rätt att bestämma om frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § FB). Om mamman skulle ha ensam vårdnad har hon därmed rätt att göra adressändringen och ändringen av förskola. Du skulle däremot ha umgängesrätt till din dotter och har rätt att kräva i domstol att få umgås och träffa din dotter vid en framtida flytt (6 kap. 15 § FB och 6 kap. 15a§ FB). Om du däremot har ensam vårdnad om er dotter har mamman inte haft rätt att besluta om adressändringen och ändringen av förskola, endast du i egenskap av ensam vårdnadshavare får besluta om sådant.

Vad gäller sammanfattningsvis?

Mammans handlingar kan anses lagliga beroende på hur din och hennes vårdnadssituation ser ut. Om hon har ensam vårdnad om er dotter har hon rätt att ändra er dotters adress och ändra hennes förskola utan ditt samtycke. Om det däremot är du som har gemensam vårdnad har hon inte en laglig rätt att agera såsom hon gjort, det är endast du som kan ta dessa beslut. Om ni har gemensam vårdnad så krävs ditt samtycke för att hon ska få ändra er dotters adress och ändra hennes förskola. Det finns ingen lag som reglerar straff när en vårdnadshavare tar beslut utan den andre vårdnadshavarens samtycke. Däremot kan du välja att ansöka om ensam vårdnad för din dotter om du vill undvika liknande situationer i framtiden. Om du skulle beviljas ensam vårdnad är det endast du som får ta denna typ av beslut, inte mamman. Dock beviljar domstolen vanligtvis inte ensam vårdnad eftersom en god och nära relation med båda föräldrarna uppnås genom gemensam vårdnad och anses utgöra barnets bästa. En vårdnadstvist är mentalt påfrestande för alla personer som är inblandade och kostar pengar varvid jag istället skulle rekommendera dig att kontakta mamman och försöka diskutera och komma fram till en lösning som passar er båda två. Ni kan även vända er till familjerätten i er kommun för att få tillgång till samarbetssamtal.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare