FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/04/2019

När kan en person som begått ett brott bli utvisad?

Hej,

En styvpappa misshandlade och torterade sin styvson i flera år och domen blev 5 års fängelse samt utvisning. Varför blev han utvisad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar när en person som begått ett brott kan bli utvisad.

Det är endast utländska medborgare som kan utvisas. För att en person ska bli utvisad krävs att åklagaren begär att domstolen ska pröva frågan om utvisning. För att avgöra om utvisning är aktuellt kollar domstolen på tre saker; hur allvarligt brottet är, om det finns hinder för utvisning (exempelvis att personen riskerar att bli dödad i hemlandet) samt vilken anknytning personen har till Sverige. När man undersöker personens anknytning till Sverige tittar man bland annat på om personen har bott här under en längre tid och om personen har sin familj här.

Vidare gäller att utvisning bara är möjligt om personen döms för ett brott som har fängelse i straffskalan och att det straff som döms ut är strängare än böter. Domstolen gör även en bedömning av risken för att personen gör sig skyldig till fler brott när man beslutar om utvisning är aktuellt.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare