FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/03/2021

När har man rätt till brottsskadeersättning?

Hej! Jag har vart utsatt för ett bedrägeri. Det har vart upp i domstol där jag vann och ska få tillbaka pengar. Men jag får ingen hjälp av brottoffermyndigheten till att få det. Finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt att ta ställning till exakt vad som brottsoffermyndigheten grundar beslutet av att inte hjälpa dig utan att veta förutsättningarna i det enskilda fallet. Men det är viktigt att belysa att, brottsskadeersättning, är subsidiär till annan ersättning (10 § brottsskadelagen). Detta betyder att om man kan få ersättning från annat håll, alltså om du tilldelas skadestånd och gärningsmannen kan betala eller om försäkring utgår så kommer du inte ha rätt till brottsskadeersättning. Det som således kan ha hänt är att du inte har uttömt övriga vägar till ersättning, genom att kolla med dina försäkringar eller dylikt.

Det finns övriga begränsningar för när brottsskadeersättning inte ska utges, dessa finner du i brottsskadelagen (här).

Vid frågan om att driva in skadeståndet så räknas en dom som en exekutionstitel som kronofogden kan använda för att driva in skulden. Om det är den typen av hjälpen du är ute efter så bör du kontakt kronofogden istället för brottsoffermyndigheten.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda svar på din fråga. Om du har andra funderingar eller frågor är det bara att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare