När har ett beslut från migrationsverket vunnit laga kraft

Hej

Vi har överklagat en dom i ett asylärende till Migrationsöverdomstolen.

Var kan man hitta om/när en dom vunnit laga kraft?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om domstolar

I Sverige har vi två typer av domstolar, vi har domstolar som har hand om brottmål och civilmål och sedan har vi domstolar som behandlar myndighetsbeslut, -som ett överklagande - så kallade förvaltningsrätter. Ditt fall hamnar alltså hos en förvaltningsrätt och förfarandet regleras i dessa fall i Förvaltningsprocesslagen och förvaltningslagen. Då ditt ärende har att göra med asylsökande så kommer även utlänningslagen bli tillämplig, denna lag kommer ha företräde i de fallen som lagen säger något annat än vad som står i förvaltningsprocesslagen eller förvaltningslagen (se 2 § FPL och 4 § FL).

När ett beslut vunnit laga kraft

Ett myndighetsbeslut vinner laga kraft när ärendet inte längre kan överklagas. Det kan handla om att överklagande tiden har löpt ut, att högre instans inte har beviljat prövningstillstånd eller att högsta instans har beslutat i sak. (35 § FL).

När har överklagande tiden löpt ut?

När överklagandetiden har löpt ut ska framgå av domen från migrationsdomstolen (31 § andra stycket FPL), men det ska handla om tre veckor från dagen då du tog del av beslutet (44 § FL). Skulle det vara så att ditt överklagande har inkommit efter tiden har löpt ut, så har beslutet vunnit laga kraft.

Migrationsöverdomstolen ska först bevilja prövningstillstånd

För att migrationsöverdomstolen ska döma i ett mål så krävs det prövningstillstånd, (16 kap. 11 § första stycket UL). Skulle det vara så att migrationsöverdomstolen inte beviljar prövningstillstånd så har migrationsdomstolens beslut vunnit laga kraft, i och med att det inte längre går att överklaga ärendet.

Migrationsöverdomstolen beslutar i sak.

Beviljar migrationsöverdomstolen prövning i målet så har beslutet vunnit laga kraft när domstolen har beslutat i sak, i och med att migrationsöverdomstolen är högsta instansen i migrationsärenden, (16 kap. 9 § UL).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare