När har bostadsrättsinnehavaren rätt till tillgång av lägenheten vid andrahandsuthyrning? När måste en deposition betalas åter?

Hejsan,

Jag hyr min nuvarande lägenhet på andrahandskontrakt (som hyresgäst) och kontraktet kommer att löpa ut sista maj, för hyresvärden kommer att sälja den.

Jag har två frågor:

1) Finns det någon regel angående antalet gånger jag måste lämna tillgång till lägenheten (till hyresvärden, mäklaren, för visningarna, osv) medan jag bor kvar i lägenheten och betalar hyran?

2) Också när måste hyresdepositionen återbetalas av hyresvärden efter att kontraktet går ut? Finns det någon speciell tid enligt lagen?

Tack så mycket för hjälpen!

Mvh,

Marine

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Dina frågor rör hyra av bostadsrätt, hyreslagens bestämmelser tillämpas i detta fall.

1.Enligt 12 kap 26 § 1 st hyreslagen gäller att hyresgästen är skyldig att låta lägenheten visas på lämplig tid när lägenheten är ledig för uthyrning. Med "lämplig tid" tolkar jag det som att du och din hyresvärd får samtala om en tid för visning som passar er båda. I övrigt finns det inga bestämmelser på antalet gånger som du måste lämna tillgång till lägenheten till din hyresvärd. Du kan i varje fall inte hindra din hyresvärd från att inte få tillgång till lägenheten. 2.Vad gäller hyresdepositionen finns det inga bestämmelser i lag på när denna måste betalas ut. En tidsfrist kan dock förekomma i ditt hyresavtal. Däremot kan hyresvärden aldrig vägra att betala ut en sådan om du som hyresgäst betalat din hyra. Om så ändå vore fallet, att din hyresvärd vägrar betala tillbaka hyresdepositionen, skulle jag råda dig till att vända dig till Kronofogdemyndigheten. Där hjälper de dig att fastställa skulden, dvs. att du får ett formellt bevis för att skulden finns för att kunna ansöka om ett betalningsföreläggande. Mer om detta kan du läsa om här: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Hoppas att du fått någon hjälp av mina svar!

Linnéa CarnrotRådgivare