FrågaFAMILJERÄTTGod man13/10/2014

När god man behövs

Hej undrar om man måste ha god man? Mitt barn barn som har down syndrom och är 21år bor fortfarande hemma, hennes mor har skött ekonomin åt henne hela tiden som fungerat bra. Undrar om hon inte kan fortsätta med det eller måste hon vara god man då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

En del personer har svårigheter att ta hand som sina personliga angelägenheter, sin ekonomi och andra intressen. Då kan det bli aktuellt att ansöka om att tingsrätten ska förordna en god man åt den personen. Dock anordnar domstolen endast godmanskap om det behövs. Om det redan finns en anhörig eller annan person som kan hjälpa den som har problem så behövs det i regel inte att en god man förordnas.

I ditt fall betyder detta att modern kan fortsätta med att hjälpa ditt barnbarn med hennes ekonomi. Om detta skulle bli alltför betungande så kan det däremot bli aktuellt att ansöka om en god man istället.

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare