FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/11/2017

När gallras uppgift i belastningsregistret?

Hej,

Om man blir dömd för ett mindre våldsbrott ett år senare brottet begicks, har man då rätt att få "pricken" avskriven 5 år efter att brottet har begåtts? Att man ska få "längre" strafftid på grund utav den långa handläggningen tycker jag låter heltokigt.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är påföljden (och åldern på gärningspersonen) som avgör hur länge en belastning finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort. Om det exempelvis rör sig om ett lindrigare brott med en bötespåföljd så gallras uppgiften 5 år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsboten (17 § lagen om belastningsregister). Det är alltså tidpunkten för domen (eller motsvarande) som är avgörande, inte när du begick brottet. Jag förstår att det kan framstå som något underligt men eftersom det är domen i sig som utgör "belastningen" utgår man från denna. En ordning där det var tidpunkten för brottet som avgjorde skulle t.ex. innebära att om brottet upptäcktes och lagfördes först fem år efter att det begicks, skulle den dömde inte drabbas alls av en så kallad "prick i registret". Personer som lagfördes i nära anslutning till när brottet begicks skulle däremot ha kvar "pricken" i närmare fem år och dessa potentiella skillnader är inte önskvärda.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Cecilia LenmanRådgivare