FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/07/2017

När gallras mitt straff

Hej,

Jag har erkänt narkotikainnehav (kokain) och lär därmed dömas till narkotikabrott av normalgraden (mitt innehav översteg mängden för ringa narkotikabrott). Jag är tidigare ostraffad och har varit synnerligen samarbetsvillig med polis.

Jag inser problematiken med att fråga om potentiell utgång i rättegången, men det jag åtminstone hoppas kunna få besvarat är hur länge jag kommer finnas kvar i belastningsregistret?

Har för avsikt att plugga till psykolog nu och kommer därmed söka legitimation om ca 5-6 år.

Mvh

Mats

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge du kommer vara kvar i belastningsregistret beror helt på vilken påföljd du får. Processen kallas för ”gallring” och utgår från den dag du får domen eller den dag du blir frigiven om du döms till fängelse.

Beroende på hur gammal du var när brottet begicks, gäller följande:

Om du var under 18 när brottet begicks och får villkorlig dom, skyddstillsyn, ungdomstjänst eller ungdomsvård gallras uppgifterna efter fem år.

Om du var över 18 när brottet begicks och får villkorlig dom, skyddstillsyn, ungdomsvård eller överlämnade enligt lagen om vård av missbrukare gäller istället tio år.

Får du fängelsestraff, sluten ungdomsvård eller rättspsykiatrisk vård är detta kvar i 10 år efter din frigivning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare