FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/10/2020

När gallras kombinerad påföljd ur belastningsregistret?

Hej för ca 4 år sedan begick jag en stöld som jag ångrade grovt. Påföljden blev dags böter och villkorligt. Det har varit tuffare att få jobb då de flesta kräver ett rent belastnings register. Men min fråga är det kommer domen stå i belastnings utdraget i 5 eller 10år?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tidpunkten för när ett brott tas bort från belastningsregistret beror på vilket straff man har blivit dömd till. Regler för när en uppgift om ett begånget brott ska gallras (tas bort från belastningsregistret) regleras i lagen om belastningsregister.

Vid villkorlig dom gallras uppgiften från belastningsregistret 10 år efter domen, (17 § 4 a punkten lagen om belastningsregister). Om du var under 18 år när brottet inträffande gallras den istället efter 5 år, (17 § 4 b punkten lagen om belastningsregister). Uppgiften om böter i registret gallras 5 år efter domen, (17 § 9 punkten lagen om belastningsregister).

Kombinerad påföljd
Både villkorlig dom och dagsböter är två straffrättsliga påföljder. När en domstol dömer ut en kombinerad påföljd, det vill säga villkorlig dom i kombination med dagsböter, kommer dessa påföljder att gallras samtidigt, då den påföljd som ger längst gallringstid ska gallras. I detta fall är det tills att den villkorliga domen gallras efter 10 år (eller 5 år beroende på hur gammal du var när brottet begicks), (18 § första stycket lagen om belastningsregister). Observera här att dagsböter och penningböter enligt paragrafen inte är samma typ av påföljd.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att det löser sig med arbete för dig!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare