FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/04/2019

När gallras en prick från belastningsregistret

HEJ

jag har en böter för Att göra taxi utan licens (svart taxi) i 2014 och nu blev jag dömd till 120 timmars samhällstjänst.

När kan jag städa upp min bakgrund. ? på vilket datum?

tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Så som jag förstår din fråga undrar du när din ''prick'' kommer att försvinna från belastningsregistret. Detta regleras i Lagen om belastningsregister.

Du har blivit dömd för böter 2014 och nu har du blivit dömd till 120 timmars samhällstjänst.

Hur länge är en prick kvar?
Eftersom du inte anger din ålder vid brotten antar jag att du är över 18 år.
Vad gäller boten du fick 2014 försvinner pricken 5 år efter domen 17 § 9 punkten Lagen om belastningsregister. Denna pricken kommer alltså att försvinna detta året, 2019 då det redan gått 5 år.

Gällande samhällstjänsten är det annorlunda. Samhällstjänsten är som ett komplement till skyddstillsyn och villkorlig dom. Alltså kombineras samhällstjänsten med någon av nämnda straffen och kan inte ges ensamt. Det kan du läsa mer om HÄR. Detta försvinner först efter 10 år. 17 § 4 punkten Lagen om belastningsregister.

När börjar tiden räknas?
Dagarna börjar räknas från den dag då du blev dömd och inte från den dag du åkte fast när du körde taxi utan licens eller för den gärningen du fick samhällstjänst för. Du får alltså kolla vilka datum du blev dömd för att veta när det försvinner ut belastningsregistret. Om man ska räkna år kommer pricken för boten försvinna i år, alltså 2019, medan den andra pricken kommer att försvinna 2029, förutsatt att du blev dömd 2019.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare