FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder07/02/2019

När gallras böter ur belastningsregistret?

Hej.

Min son blev dömd för olaga hot för 8 år sedan.

Han var17 år då .

Nu ska han söka lite olika jobb , och dom vill ha utdrag ur belastningsregistret.

Kommer det att finnas kvar där eller är det borta ? Han blev dömd till böter .

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Borttagande av uppgifter i belastningsregistret kallas gallring. Det är påföljden, det vill säga straffet, som avgör hur länge en uppgift finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort och således gallras. Av 17 § 9 p. lagen om belastningsregister framgår att böter gallras fem år efter domen. Då det i din sons fall har gått åtta år sedan domen, innebär det att uppgiften vid detta lag har gallrats ur belastningsregistret.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Michella Lina SaidRådgivare