När fullbordas snatteri?

Hej ! Jag har en tjej kompis som snodde ett värde av 144kr och Inan hon gick ut butiken så var hon stoppade av ett personal som var runt omkring och frågade om hon skulle betala för den sak hon hade gömt i påsen. Hon ändå köpte de hon skulle köpa så dom har hennes ( fullständiga namn ) från kortet, och gav tillbaka den sak hon snodde. Sen sa personalen " jag skulle ha kunnat ringa polisen, men.. " hon säger att hon vara bad om förlåtelse och gick snabbt ut butiken. Men hon är jätte orolig om vad kan hon förvänta sig av detta. Hon mår så dålig för hon har permanent uppehållstillstånd hon har aldrig gjort det tidigare och hon ska resa till USA inom 1 vecka hon är orolig om hon kommer att få prick på belastningsregister och eller att dom nekar henne att resa / komma tillbaka till Sverige. Hon har permanent uppehållstillstånd och svensk barn hur kan de påverka henne.

Tacksam för hjälpen .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga hade din kompis lagt ner något i en påse och blev stoppad innan hon lämnade butiken. Hon betalde för varorna efter uppmaning från personalen.

Fullbordas inte brottet rör det sig inte om en brottslig handling. Försök till ringa stöld är inte straffbart. Enligt praxis fullbordas brottet först när kassan passeras (jfr NJA 1965 s. 398). Då din kompis, som jag förstår det, inte passerat kassan utan blivit stoppad dessförinnan och betalt för varorna har hon inte gjort sig skyldig till något brott. Då din kompis inte gjort sig skyldig till brott kommer hon inte att få någon anteckning i belastningsregistret och det kommer heller inte att påverka hennes resa till USA.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare