FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/04/2022

När försvinner uppgifter ur belastningsregistret vid grov stöld?

Hej jag har en fråga, Det är så att jag vart dömd 2017 för grov stöld hur länge kommer det att stå på mitt register?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lag om belastningsregister och brottsbalken (BrB).

Hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret beror på påföljden för det brott som har begåtts. Påföljden för grov stöld är fängelse i minst sex månader och max sex år (8 kap. 4 § BrB). Rätten får även döma till villkorlig dom om påföljden inte bedöms kunna stanna vid böter (27 kap 1 § BrB). Eftersom jag inte vet vilken påföljd du fick kommer jag att redogöra för vilka gallringstider (det vill säga när uppgiften försvinner från belastningsregistret) som gäller både för fängelsestraff och villkorlig dom.

Om det rör sig om ett fängelsestraff kommer uppgiften att gallras, alltså försvinna ur belastningsregistret, tio år efter att du blev frisläppt (17 § första stycket första punkten lag om belastningsregister). Om det istället rör sig om villkorlig dom gallras uppgiften tio år efter domen/beslutet eller fem år efter domen/beslutet om du var under 18 år när du begick brottet (17 § första stycket fjärde punkten lag om belastningsregister). Skulle ett nytt brott begås innan gallringstiden kommer dock gallringstiden att förlängas (18 § lag om belastningsregister).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare