FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/01/2020

När försvinner man ur belastningsregistret?

Hej när försvinner man ut belastningsregistret om man blivit dömd för häleri,villkorlig dom med böter och man är över 18 år? Är det 5 eller 10 år.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort. Bestämmelserna om gallring, eller borttagning, ur belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister (här).

Du beskriver att personen i fråga blev dömd till villkorlig dom med böter. Blir man dömd till villkorlig dom tas uppgifterna bort ur belastningsregistret 10 år efter dom eller beslut, om personen var över 18 år vid tidpunkten för brottet, detta framgår av 17 § fjärde punkten a) (här).

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare