FrågaPROCESSRÄTTDomstol18/05/2022

När försvinner en uppgift ur belastningsregistret?

Hejsan min vän sa att hennes kompis kunde få en prick borttagen efter några år istället för att den skulle sitta där ett antal år till, är det sant att man kan på något sätt få bort sin prick genom att inte begå nya brott på en långstund och ansöka om det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättslig reglering

I lag om belastningsregister framgår det när en uppgift i registret ska gallras. I nedan skrivet svar redogörs det för hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret och efter hur lång tid denna gallras.

Gallring av uppgifter i belastningsregistret

Beroende på bland annat om aktuell dom avser böter, fängelse eller villkorlig dom finns en uppgift kvar i belastningsregistret olika länge. De aktuella åren för hur länge pricken finns kvar i registret regleras i 17 § lag om belastningsregister.

När domen sedan har gallrats går det således inte längre att se informationen i belastningsregistret.

Sammanfattningsvis kan sägas att tiden en prick finns kvar i belastningsregistret beror på vad den aktuella domen avser och inte att personen i fråga inte har begått några nya brott under den tiden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare