FrågaEKONOMIÖvrigt29/01/2023

När försvinner en betalningsanmärkning?

hej ! kan man efter har fått betalningsmärkning få vanligt liv om jag kunde t.ex betala alla mina skulder och inte beställt någon med faktura eller delbetalat någon . t.ex kan man leva med mindre krångligt liv som innan och t.ex hyra en lägenhet utan problem?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

En betalningsanmärkning ger kreditgivare information om det finns en skuld som tidigare inte betalats, även om den numera är betalda. Det är således inte möjligt att bli av med en betalningsanmärkning endast genom att betala av skulden, utan denna kan ligga kvar i upp till 3 år. Det går således tyvärr inte att skynda på processen helt enkelt genom att betala skulden.

Jag hoppas att du fick svar på din fundering!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare