När föreligger preskription av skadeståndsanspråk?

Hej!

Har en fråga som jag har funderat på länge. 2016 tog sig en jakthund in i min familjs kanins bur (utomhus) och dödade denne. Ägaren till hunden ville inte betala för denna skada och mina föräldrar orkade aldrig ta ärendet vidare till domstol. Jag undrar nu om det trots att det gått 3 år är juridiskt möjligt för mig att yrka skadestånd från ägaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av 19 § i lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter framgår att hundägare är ansvariga att ersätta skador som orsakas av dennes hund, oavsett om hundägaren vållade skadan eller inte. Detta innebär att ni har ett skadeståndsanspråk mot ägaren av hunden. För skadeståndsanspråket i fråga gäller den allmänna preskriptionstiden för fordringar som är på 10 år enligt 2 § preskriptionslagen (1981:130).

Allt detta innebär sammanfattningsvis att du/ni kan rikta skadestånd till hundägaren. En viktig sak att tänka på är att generellt sett är det endast det faktiska värdet på kaninen som ersätts, det vill säga man beaktar inte affektionsvärdet av ert husdjur. Detta kan i sin tur innebära att ersättningsbeloppet inte blir särskilt högt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Josef Lindström HabtaRådgivare