När föreligger jäv för handläggare på myndigheter?

Hej. Jag jobbar som handläggare på en statlig myndighet där jag fattar myndighetsbeslut. Min partner arbetar som administrativ assistent (ekonomi, personaladministration) hos ett företag som bedriver en verksamhet som riktar sig till samma klientel som jag arbetar mot. Företaget har jurister som arbetar som ombud till/ åt klienterna. Min partner arbetar inte som ombud i klienternas ärenden. Jag har inget att göra med företaget men däremot så finns det liten chans att jag i vissa fall kan komma att arbeta mot de klienter företagets jurister är ombud för. Sker det något olagligt? Kan jag få något problem med min arbetsgivare? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Du undrar om du kan hamna i problem för att det skulle föreligga en intressekonflikt för dig på grund av din partners anställning. Detta då din partner jobbar för ett företag som ibland företräder personer som du fattar myndighetsbeslut över.

När föreligger jäv inom förvaltningen?

Frågan du undrar över kallas för jäv. Att någon är jävig innebär att den personen inte kan delta i ett dömande eller ett beslutsfattande på grund av det anses finnas omständigheter som gör att man kan tvivla på den personens oberoende. Det finns lite olika regler om jäv på olika ställen i lagstiftningen. För tjänstemän och andra som tar del i handläggning och beslutsfattande på myndigheter regleras jäv i 16 § förvaltningslagen.

Enligt paragrafen finns det fyra situationer som kan utgöra jäv. Dessa är:

1. han eller hon eller någon närstående är part i ärendet eller annars kan antas bli påverkad av beslutet i en inte oväsentlig utsträckning,

2. han eller hon eller någon närstående är eller har varit ställföreträdare eller ombud för en part i ärendet eller för någon annan som kan antas bli påverkad av beslutet i en inte oväsentlig utsträckning,

3. han eller hon har medverkat i den slutliga handläggningen av ett ärende hos en annan myndighet och till följd av detta redan har tagit ställning till frågor som myndigheten ska pröva i egenskap av överordnad instans, eller

4. det finns någon annan särskild omständighet som gör att hans eller hennes opartiskhet i ärendet kan ifrågasättas.

Låt oss gå igenom punkterna i tur och ordning. För att du skulle anses vara jävig enligt punkt ett krävs alltså att det är din partner eller någon annan du är med och fattar beslut om. För jäv enligt punkt två kan du vara jävig om din partner skulle företräda någon du fattar beslut om, eftersom din partner inte verkar jobba som juridiskt ombud är detta inget problem. Punkt tre har ingenting med närståenderelation att göra och påverkar heller inte läget.

Punkt fyra är allmänt skriven och tänkt att fungera som ett nät som fångar upp allt sånt som inte kan regleras uttryckligen. Typiska situationer som faller in under punkt fyra är att handläggaren har ett ekonomiskt intresse i ärendet eller att handläggaren är uppenbar ovän med en part i ärendet. Att din partner jobbar på ett företag som företräder en person som har ärenden hos din myndighet räcker inte för att anses utgöra jäv.

Slutligen gäller att skulle du i någon situation ändå anses vara jävig så är den enda konsekvensen för dig att du inte får delta i handläggandet av just det ärendet (17 §). Här gäller att du är skyldig att anmäla om du tror att du är jävig (18 §).

Sammanfattningsvis så kan inte din partners anställning i det företag som ibland företräder parter i ärenden du fattar beslut i leda till problem för dig med din arbetsgivare.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare