FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt22/04/2019

När får polisen utföra en kroppsvisitering?

Hej, min son sov över hos en kompis då det påmorgonen ringde på dörren och polisen kom in. Anledningen var att min sons kompis var misstänkt för ett brott ( killarna är 16 och 17 år). Polisen var väldigt tydlig med att intrånget inte hade något med min son att göra, det visste inte att han befann sig där. Men när de väckte honom tyckte de att han var rödögd och därför kunde ha rökt cannabis. Till saken hör att de även genomförde kroppsvisitering vilke min son tyckte kändes som ett övergrepp och var fruktansvärt obehaglig. Frågan är om polisen i ett sånt läge har rätt att genomföra kroppsvisitering ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Polisen får under en husrannsakan utföra en kroppsvisitation av den som är skäligen misstänkt och brottet har fängelse i straffskalan (28 kap. 11 § första stycket rättegångsbalken, RB). I förevarande fall är min utgångspunkt att din sons vän är den som varit misstänkt för ett brott och den som i första hand ska visiteras. Däremot får även annan än den som är skäligen misstänkt kroppsvisiteras om det finns synnerlig anledning att anta att det därigenom kommer att anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar (28 kap. 11 § andra stycket RB). Det innebär att polisen kan ha rätt att kroppsvisitera din son även om han inte var misstänkt, om det fanns synnerlig anledning att han t.ex. hade något gömt på sig åt sin vän. Kraven är dock högre ställda för kroppsvisitation av någon som inte är misstänkt för brott.

Däremot får det enligt ovan göras en kroppsvisitation på den som är skäligen misstänkt för ett brott med fängelse i straffskalan. Om din son uppvisat tecken på att ha varit narkotikapåverkad är det ett brott med fängelse i straffskalan, även om fängelse i regel inte döms ut för eget bruk (jfr 2 § narkotikastrafflagen). Därav har polisen även haft stöd att utföra en kroppsvisitation.

Om du/ni anser att polisen gjort fel som kroppsvisiterat din son (t.ex. om ni anser att det inte fanns skälig misstanke för ringa narkotikabrott) kan ni vända er till justitieombudsmannen och göra en anmälan. Hur ni gör en anmälan kan du läsa närmre om på JO:s hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare