När får man ut sitt efterarv?

Hej.

Jag är vuxen, har en annan vuxen syster, och vår gemensamma mamma dog för några år sedan. Våran gemensamma pappa som var gift med våran mamma ärvde då allt inkluderat deras gemensamma hus som de ägde 50 % var av. Nu ska pappa sälja huset, och jag undrar om jag och min syster då automatiskt kommer att ärva våran del av arvet från mamma, och jag undrar också hur det i så fall är fördelat - är mitt och min systers arv då 50 % eller 1/3 av det som var mammas del av husets värde?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Makes arvsrätt

Om ett par är gifta med endast gemensamma barn ska den efterlevande maken ärva hela kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt. (3 kap. 1 § ärvdabalken) Fri förfoganderätt innebär att personen kan disponera egendomen fritt under sin livstid men hen kan inte testamentera bort den. Gemensamma barn har rätt till efterarv, vilket betyder att de får ut sin del av arvet först när den andra föräldern gått bort.

I er situation

Er pappa har alltså rätt att sälja huset och behålla pengarna medan han lever. Ni får inte ut någon del av er mammas arv nu. När er pappa gått bort kommer du och din syster, förutsatt att ni är de enda barnen, dela lika på den egendom som finns kvar. Om er mamma eller pappa har ett testamente kan det dock bli annorlunda.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare