När får man ränta för en skuld?

Hej! En bekant har en skuld till mig, finns papper på detta. Daterat 2005, har ännu inte fått några pengar , ska lämna in till kronofogden . Har jag rätt till ränta från 2005? Och hur räknar jag ut den? Kronofogden sa att jag själv måste räkna ut den och skriva på fordran? Skulden kopplad till huset som jag tagit över , köpt ut min ex. På skuldebrevet står det hans namn av ngn anledning....Med vänlig hälsning, dm

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Lagen om skuldebrev (SkuldbrvL) regleras skulder. Enligt 6 § SkuldbrvL ska räntan på skulder regleras enligt reglerna i räntelagen (RL).

Räntelagen är dispositiv, dvs den går att avtala bort (1 § RL), från din fråga verkar det inte som ni gjort detta utan att räntelagens regler är tillämpliga. Huvudregeln i räntelagen är att det inte utgår någon ränta (2 § RL). Ett undantag är om skulden inte betalas innan förfallodagen (3 § RL), om det inte finns någon förfallodag börjar räntan löpa 30 dagar efter du framställt krav på betalning av din bekant (4 § RL). Om ränta ska utgå på grund av någon av ovan nämnda anledningar, ska års räntan beräknas som referensräntan plus 8 procenthalter (6 § RL).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare