När får man köpa alkohol ute?

Hej. Får man gå in och köpa alkohol på en klubb samma dag som man fyller 18 år dvs dagen man är född eller måste man ha fyllt år innan man väljer att klubba? Har en vän som tänkte fira sin 18 års dag genom att klubba och undrade ifall hon skulle bli insläppt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Åldersgränsen för att köpa alkohol ute på exempelvis en bar eller restaurang som har alkoholtillstånd är 18 år (alkohollagen 3 kap. 7 § 2 stycket). Detta innebär att du måste ha fyllt 18 år, dvs din kompis får köpa alkohol samma dag som hon fyller år.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare