När en gåva betraktas som enskild egendom

Hej En fråga angående bodelning. Jag undrar om min fd kan hävda att hon fått sina fonder i gåva av sin far, för att på så sätt undvika att dessa kommer med i bodelningen. Han har sparat i hennes namn, och satt in alla pengarna måste jag tillägga. Men kontot är hennes. Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upphör ska en bodelning ske mellan makarna. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå. Makarnas egendom anses utgöra giftorättsgods i den mån egendomen inte är att betrakta som enskild. Det föreligger på så sätt en presumtion för att makarnas egendom är giftorättsgods. För att makarnas egendom istället ska betraktas som enskild krävs att äktenskapsbalkens bestämmelser iakttas.

Med enskild egendom avses enligt äktenskapsbalken bland annat sådan egendom som den ena maken har fått i gåva av någon annan än den andra maken, om det i ett villkor framgår att gåvan ska vara mottagarens enskilda. Om det finns ett gåvobrev där det framgår att fonderna ska vara din före detta frus enskilda egendom ingår dessa inte i bodelningen. Om det däremot inte finns något villkor om att fonderna ska vara din före detta frus enskilda utgör fonderna giftorättsgods och kommer på så sätt att ingå i bodelningen mellan er.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare