När brukar man betala hyra?

Hej! Jag är ganska ung och förstår inte riktigt så mycket gällande deposition och så. Ska ge exempel såg att ni kan besvara min fråga.

Jag har flyttat in den 25e januari och betalat hyran 7.500kr och deposition på 6000kr , och ska flytta i slutet av detta månad dvs 25e september.

Bör jag då betala i slutet av månaden 7500kr? Och samt få min deposition helt, då bostaden är precis som jag fick?

Hur blir det kan ni snälla försöka lära mig detta system?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Normalt sett brukar man betala hyra i förskott, till exempel att man den sista januari betalar för hela februari, och den sista februari betalar man för mars osv. Det råder avtalsfrihet så man får själv komma överens om när man ska betala hyran och för hur lång period, men om man inte kommit överens om när hyran ska betalas så gäller enligt 12 kap 20 § Jordabalken att den ska betalas den sista vardagen innan det blir en ny kalendermånad.

Om jag har förstått det rätt så betalade du den den första hyran 25:e januari, och då betalade du för februari månad (och inte för januari eftersom du då har betalt 7 500 kronor för de sista dagarna i januari) . Jag antar att du även betalade hyran i Augusti den 25:e, vilket innebär att du därmed betalade för September månad. Du behöver alltså inte betala oktober månads hyra nu i slutet av september eftersom du ska flytta ut.

Om bostaden är i lika fint skick som när du flyttade in (med undantag för normalt slitage) så ska du få tillbaka hela depositionen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig till oss igen om jag varit otydlig eller om du har fler frågor.

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare