FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/03/2019

När börjar en framtidsfullmakt att gälla?

Hej,

När börjar framtidsfullmakten att gälla? Är det en läkare som måste konstatera att fullmaktsgivaren inte är i stånd att uträtta ärenden i den mån att fullmaktshavaren måste inträda? Är det läkarens skriftliga utlåtande som gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

En framtidsfullmakt börjar gälla när du själv på grund av fysisk sjukdom, psykisk störning eller liknande försvagat hälsotillstånd inte kan ta hand om dina angelägenheter (enligt 9 § lagen om framtidsfullmakt).

Det är fullmaktshavaren (dvs, personen/personerna du i fullmakten skrivit ska ta hand om dina angelägenheter åt dig) som avgör när en framtidsfullmakt träder i kraft. När fullmaktshavaren anser att fullmakten ska träda i kraft, ska denne ansöka om att framtidsfullmakten ska träda i kraft till tingsrätten som avgör om situationen är så att framtidsfullmakten ska träda i kraft eller ej (enligt 11 § lagen om framtidsfullmakt). Som bevisning kan då fullmaktshavaren använda exv. Läkarintyg vilket då gör det lättare för tingsrätten att avgöra målet.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare