FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/09/2020

När blir personen som jag står nära frigiven från fängelset?

Hej

Jag är nära en person som gjorde ett brott hösten 2018, domen kom precis i början på 2019 och personen har suttit sen ungefär i slutet på mars 2019. Min fråga är nu, personen fick 1år & 8 månaders fängelse, när blir personen frisläppt? Kan man få reda på de på något sätt? Jag vill verkligen veta när personen är ute (vi har inte haft kontakt sen innan den personen åkte in)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag tolkar det du har skrivit som att du undrar följande:

- När kommer personen som du står nära att bli frigiven från fängelset, om hen fick ett straff på ett år och åtta månader i fängelse?

- Kan du få reda på när personen kommer att bli frigiven?

Jag kommer att hänvisa till brottsbalken (BrB) i mitt svar.

Personen blev sannolikt frigiven redan i våras

Som huvudregel ska personen bli villkorligt frigiven från fängelset när hen har suttit där i en tid som motsvarar två tredjedelar av den totala strafftiden (26 kap. 6 § första stycket BrB).

En villkorlig frigivning innebär att personen får avtjäna resten av sitt straff i frihet, förutsatt att hen är skötsam och följer de villkor som Kriminalvården eventuellt beslutar om (26 kap. 10 § samt 26 kap. 11 § och 26 kap. 12 § respektive 26 kap. 16 § BrB).

Två tredjedelar av personens fängelsestraff motsvarar ungefär 13 månader, vilket innebär att hen borde ha blivit frigiven redan i våras (år 2020).

Personen kan också ha blivit frigiven ännu tidigare om hen satt häktad innan sin tid i fängelset. Då ska tiden i häktet räknas bort från fängelsestraffets längd, så att personens tid i fängelset blir kortare.

Personen kan vara kvar i fängelset om hen har misskött sig

Den villkorliga frigivningen kan ha skjutits upp om personen har misskött sig allvarligt i fängelset (26 kap. 6 a § och 26 kap. 7 § BrB). I så fall kan hen fortfarande befinna sig där.

Personen kan också ha blivit villkorligt frigiven i våras men sedan förverkat den villkorliga frigivningen, vilket innebär att hen har förlorat rätten till den (26 kap. 19 § BrB). Det skulle kunna hända om personen har brutit mot särskilda villkor för sin frigivning och Kriminalvården anser att hens agerande är allvarligt. Även i det fallet kan personen alltså sitta i kvar fängelset.

Du kan få kontakt med personen genom brev om hen sitter kvar i fängelset

Har personen blivit villkorligt frigiven bör du kunna få kontakt med hen direkt, precis som vanligt.

Sitter personen däremot kvar i fängelset kan du ta kontakt genom att skriva ett brev till hen. Du behöver inte känna till vilket fängelse som hen sitter på eftersom Kriminalvården har en allmän adress som du kan skicka brevet till. Sedan ser Kriminalvården till att brevet kommer fram till personen. Då kan du fråga personen när hen kommer att bli frigiven.

Sammanfattning

Personen som du står nära blev sannolikt frigiven från fängelset redan i våras (år 2020), genom så kallad villkorlig frigivning. Det innebär i så fall att hen just nu avtjänar resten av sitt straff i frihet på de villkor som Kriminalvården har beslutat om. Då bör du kunna komma i kontakt med personen precis som vanligt.

Personen kan dock sitta kvar i fängelset om hens villkorliga frigivning har skjutits upp eller förverkats. Då kan du få veta när personen ska bli frigiven genom att kontakta hen via brev och fråga hen direkt. Du kan läsa om hur du ska gå tillväga för att skicka brevet på Kriminalvårdens hemsida. Som jag nämnde innan behöver du inte känna till vilket fängelse som personen sitter på för att kunna skicka brevet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare