FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott05/02/2021

När blir knivlagen tillämplig?

från och när gills en kniv som en kniv? Jag har som hobby att göra knivar , och undrar när de börjar gälla inom knivlagen, är det när de får en spets? när de blir vassa? eller så fort de börjar ha ett egg men som inte ens kan skära igenom trä?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Knivlagens ändamål är att förhindra sådant innehav som typiskt sett ökar risken för användning av våld. Knivlagen stadgar främst att knivar, stick - skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som brott mot liv eller hälsa inte får innehas på allmän plats, på skolor eller i fordon på allmän plats. Detta är ett förbud som knivlagen stadgar.

Undantag från förbudet är exempelvis att föremålet behövs för arbete eller uppdrag, eller om innehavet med hänsyn till föremålet, innehavarens behov och övriga omständigheter är befogat. En snickare som använder en kniv i sitt dagliga arbete får till exempel åka till och från arbetet med kniven utan att bryta mot knivlagen.

Att du tillverkar knivar som en hobby aktualiserar inte direkt knivlagen. Det är först när du innehar knivar på allmän plats som det kan bli olagligt i förhållande till knivlagen. Gällande knivens utformning, så är en mindre allvarlig och farlig kniv oftast mer acceptabel, exempel en morakniv. Det finns exempelvis en specifik reglering för springknivar och springstiletter, som säger att de endast får innehas av personer över 21 år.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare