När blir foton och bilder skyddade av upphovsrätt?

Hej!

Jag har en hemsida där jag lägger upp foton och digitalt skapade bilder som jag har fotat och skapat. Behöver jag skriva på hemsidan att dessa inte får kopieras eller användas, eller är de skyddade enligt lag?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Den som skapar ett verk har upphovsrätt till verket och skyddet gäller så länge du lever och tills 70 år efter din död, 1 § och 43 § Upphovsrättslagen. Ett verk kan vara allt ifrån en tavla till ett foto. Skyddet du som upphovsrättshavare får till verket som du skapat tillkommer automatiskt, dina verk är alltså skyddade redan när du skapar dessa, och de är skyddade även om du inte skriver något på din hemsida. Dock kan det vara en god idé att skriva på något sätt att bilderna inte får kopieras eller användas, och att de är skyddade av upphovsrätt. Då detta innebär att ingen kan ursäkta sig att de inte visste att bilderna var upphovsrättsskyddade, vilket kan vara bra i en potentiell framtida tvist.

Inskränkningar i upphovsrätten

Även fast dina verk är skyddade kan privatpersoner ha rätt att använda dina upphovsrättsskyddade verk i en begränsad omfattning, om de är offentliggjorda, och om det inte görs i ett kommersiellt syfte, 12 § Upphovsrättslagen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare