FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/07/2021

När avskaffades preskriptionsfristen för mord och dråp?

Det har altid undrat mig att man fruktade att mordet på Oluf Palme skulle preskriperas då vi inte har preskriberingsfrist för mord och dråp i Danmark. Nu ser jag ochså at mord och dråp inte preskriberas så när ändrades lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta när preskriptionsfristen avskaffades för mord och dråp i Sverige. Att mord och dråp inte har en preskriptionsfrist framgår av 35 kap. 2 § punkt 1 Brottsbalken, bestämmelsen började gälla den 1 juli 2010.

Bestämmelsen fick retroaktiv verkan vilket innebar att alla mord eller dråp som inte hade preskriberats när den nya bestämmelsen började gälla inte längre kunde preskriberas, däribland mordet på Olof Palme som skulle ha preskriberats 2011.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare