FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/06/2019

När återbetalas böterna om åtalet ogillas i hovrätten?

Hej

Jag blev i tingsrätten dömd till dagsböter. Jag betalade böterna och överklagade till hovrätten. Hovrätten ogillade åtalet. Kommer böterna att återbetalas?

Behöver jag göra något.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag finner ingen information om hur och när böter som redan har betalats ska återbetalas, men eftersom domen överklagades, åtalet ogillades och böterna upphävdes så borde de betalas tillbaka så snart som möjligt. Kontakta Polismyndigheten via e-post domstolsboter@polisen.se eller ring på nummer: 010-56 335 04, måndag till fredag klockan 08.00-16.30, och fråga dem när böterna betalas och ifall du behöver vidta någon åtgärd.

Ange alltid ärendenummer eller referensnummer vid kontakt med polisen, se Polismyndighetens hemsida.

Med vänlig hälsning,

Nicolas KitzlerRådgivare