När är min uppsägning av lägenhet via e-post gällande?
Hej!
Jag bor i en studentlägenhet men ska flytta ut den 1/2. I enlighet med mitt kontrakt mejlade jag formuläret med min uppsägning tre månader innan utflyttningsdatumet (den 25/10). Men jag fick idag reda på att den inte har gått igenom då formuläret inte skickades med posten. När jag granskade mitt hyreskontrakt så specificerades inte den delen utan det står enbart att uppsägningen ska ske skriftligt. Rent lagligen har väl jag gjort min del? Är det inte då hyresvärdens ansvar att ta emot uppsägningen?
Tacksam för svar!
Lawline svarar
Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!
Kan hyresvärden kräva att uppsägning sker på ett specifikt sätt? 12 kap. Jordabalken blir tillämplig i ditt fall.
Enligt 12 kap. 8 § JB skall en uppsägning göras skriftligt. Enligt tredje stycket i samma paragraf ska skriftliga uppsägningar delges den som sökes, din hyresvärd i det här fallet. Det är tillåtet att delge din hyresvärd uppsägningen via mail, som du har gjort, dock endast under förutsättning att hyresvärden konfirmerar att denne tagit emot mailet med uppsägningen.
Får du ingen konfirmation på ditt mail är det ditt ansvar att skicka uppsägningen via rekommenderat brev. Det är hyresvärdens rätt att kräva uppsägning via rekommenderat brev, ifall denne inte konfirmerat att uppsägning skett via mail.
En uppsägning via rekommenderat brev anses fullgjord dagen du skickar brevet.
Med vänlig hälsning!