FrågaEKONOMIÖvrigt12/01/2024

När är en transaktion att ses som en gåva

Min sambo har av olika anledningar sparat pengar på ett bankkonto som står på mig, om jag ska föra över dessa pengar till hans konto räknas det som gåva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fårga

Frågan är när en transaktion kan anses vara en gåva. Svaret på den fråga finns reglerad i gåvolagen (Lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva).

När är det en gåva

För att en gåva ska vara giltig krävs det att tre förutsättningar uppfyllda.

1) Gåvoavsikt= Det ska finnas en avsikt att ge den aktuella gåvan till personen i fråga

2) Fri vilja= Det ska sedan finnas en vilja att ge gåvan, utan tvång, bedrägeri eller hot.

3) Förmögenhetsöverföring= Pengar eller annan egendom ska överföras från gåvogivaren till gåvotagaren.

Uppfyller din överföring dessa tre kritierier är transaktionen att anses som en gåva enligt lagens mening.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare